Utbildning - Digital Agenda för Norrköpings kommun

Under våren 2014 påbörjades arbetet med att göra en Digital agenda för Norrköpings kommun. Den Digitala agendan är en strategi för att ta till vara alla de möjligheter som digitaliseringen erbjuder. IT i skolan kommer att ha ett eget avsnitt i agendan. Under våren 2015 startar Lärande IKT, på uppdrag av Utbildningskontoret, upp en referensgrupp för att ta del av framtidsvisioner och idéer som finns i våra olika verksamheter.

I den här bloggen kommer vi fortlöpande att lägga upp anteckningar och länkar från våra referensgruppstillfällen. Det blir ett led i att synliggöra vårt arbete för framtidens digitala lösningar.

onsdag 13 maj 2015

Referensgrupp Grundskola F-6 20150512

Vid gårdagens referensgruppstillfälle var vi åtta lärare som möttes på Svärtingehus och diskuterade användning av digitala verktyg med utgångspunkt i Åke Grönlunds bok Att förändra skolan med teknik - Bortom en dator per elev. Vi diskuterade vilket ansvar som ligger på kommun, rektor och pedagog samt vad vi efterfrågar i Norrköping för att det ska fungera bättre i våra verksamheter och ske en utveckling i den pedagogiska användningen av digitala verktyg. Här följer några av de saker vi diskuterade.

Farhågor kring ett ökat ensamarbete för eleverna. Idag arbetar man mycket i grupp och det är inte helt självklart att en enhet per elev alltid är att föredra. Dock finns önskemål om att ha enkel tillgång till klassuppsättningar, vagnar med datorer eller iPads, för de tillfällen man behöver det. Om det blir mer ensamarbete eller inte anser gruppen vara ett läraransvar att motverka.

Skrämmande att läsa kring de höga kostnaderna 1:1 innebär och att det kan dra ner på lärartjänster. Det finns även en oro för att vi börjar i fel ände, att vi köper in utrustning och sen kraschar näten och systemen.

Det är inte helt självklart vilket digitalt verktyg man helst ser i klassummet. Både dator och lärplatta har sina fördelar och begränsningar. En mix av de båda vore önskvärt.

Alla måste med! Både kommun, rektorer och pedagoger. Kommunen måste satsa och ge rätt förutsättningar när det gäller fungerande nät osv. Rektorer behöver driva frågan, vara engagerade i den digitala utvecklingen och se till att få med alla på tåget. Alla pedagoger behöver erbjudas fortbildning och få arbetstid till att utveckla sitt arbetssätt med hjälp av digitala verktyg. Vi ser många skräckexempel där tekniken som köps in inte används pga. för få satsningar på fortbildning. Fortbildning behöver innehålla både digital literacy och förändring av pedagogiken. Ett önskemål är att anordna fortbildning i likhet med SOL eller mattelyftet-konceptet, där pedagoger ses och handleds och sedan ges möjlighet att testa program/tjänster, verktyg eller idéer mellan träffarna. Det kan vara övergripande delar som t.ex. Responssystem, som kan appliceras på flera olika ämnen när man praktiserar det i sin elevgrupp. På det här sättet blir det ett kollegialt lärande, med stöttning av en handledare. Viktigt att det blir en utvecklingsprocess över lång tid så att det inte ses som enstaka kurstillfällen. Det bör vara obligatorisk närvaro och en slutuppgift. Tekniken och förutsättningarna måste finnas på plats redan när kursen startar. Kollegialt lärande behöver även ske på skolan på APT och annat. Möjlighet att testa verktyg och tjänster tillsammans, inte bara prata.

Från kommunhåll krävs även att det finns lösning för trådlöst nät, kunna skriva ut från iPad, hantering av iPad med manegeringsverktyg och att systemen fungerar även när det blir fler digitala enheter i skolorna. Kommunen måste även ansvara för att ordna en molntjänst så att lärarna har möjlighet att göra rätt kring att spara och dela material med eleverna.

Det efterfrågas en likvärdig hantering när man köpter iPads från IT-enheten och även tillgång till teknisk support på alla digitala verktyg, även iPad och Smartboard.

Elevers kompetens kring datoranvändande diskuterades också. Vi konstaterade att man ofta hör om hur eleverna kan så mycket kring dagens teknik och internetkulturen men att det till stor del är ett ytflyt. De har stora kunskaper inom sociala medier och spel av olika slag, men kanske inte lika stor kompetens när det gäller ordbehandling informationssökning och källkritik. Här blir skolan viktig! Vi behöver ge eleverna verktyg för att hantera grundläggande ordbehandling och annat redan från de tidigare åldrarna för att de ska ha möjlighet att till fullo använda de digitala verktygen som just effektiva verktyg i de högre åldrarna där de förutsätts ha den kompetensen.

ALLA elever ska ha tillgång till digitala verktyg i undervisningen, inte bara vissa elever eller vissa skolor!

Tack för ett mycket trevligt och framåtsträvande möte och tack Henrik för fikat!

Preliminär tid och datum för nästa möte är den 16 september kl 14.30-16.30 på Jurslaskolan. Beslutad tid och datum kommer att läggas ut på bloggen i början av höstterminen. Håll utkik!

Vid pennan: Lisa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar