Vid gårdagens referensgruppstillfälle var vi åtta lärare som möttes på Svärtingehus och
diskuterade användning av digitala verktyg med utgångspunkt i Åke Grönlunds bok
Att förändra skolan med teknik - Bortom en dator per elev. Vi diskuterade vilket ansvar som ligger på kommun, rektor och pedagog samt vad vi efterfrågar i Norrköping för att det ska fungera bättre i våra verksamheter och ske en utveckling i den pedagogiska användningen av digitala verktyg. Här följer några av de saker vi diskuterade.
Farhågor kring ett ökat ensamarbete för eleverna. Idag
arbetar man mycket i grupp och det är inte helt självklart att en enhet per
elev alltid är att föredra. Dock finns önskemål om att ha enkel tillgång till
klassuppsättningar, vagnar med datorer eller iPads, för de tillfällen man
behöver det. Om det blir mer ensamarbete eller inte anser gruppen vara ett
läraransvar att motverka.
Skrämmande att läsa kring de höga kostnaderna 1:1 innebär
och att det kan dra ner på lärartjänster. Det finns även en oro för att vi
börjar i fel ände, att vi köper in utrustning och sen kraschar näten och
systemen.
Det är inte helt självklart vilket digitalt verktyg man
helst ser i klassummet. Både dator och lärplatta har sina fördelar och
begränsningar. En mix av de båda vore önskvärt.
Alla måste med! Både kommun, rektorer och pedagoger.
Kommunen måste satsa och ge rätt förutsättningar när det gäller fungerande nät
osv. Rektorer behöver driva frågan, vara engagerade i den digitala utvecklingen
och se till att få med alla på tåget. Alla pedagoger behöver erbjudas
fortbildning och få arbetstid till att utveckla sitt arbetssätt med hjälp av
digitala verktyg. Vi ser många skräckexempel där tekniken som köps in inte
används pga. för få satsningar på fortbildning. Fortbildning behöver innehålla
både digital literacy och förändring av pedagogiken. Ett önskemål är att
anordna fortbildning i likhet med SOL eller mattelyftet-konceptet, där
pedagoger ses och handleds och sedan ges möjlighet att testa program/tjänster,
verktyg eller idéer mellan träffarna. Det kan vara övergripande delar som t.ex.
Responssystem, som kan appliceras på flera olika ämnen när man praktiserar det
i sin elevgrupp. På det här sättet blir det ett kollegialt lärande, med
stöttning av en handledare. Viktigt att det blir en utvecklingsprocess över
lång tid så att det inte ses som enstaka kurstillfällen. Det bör vara
obligatorisk närvaro och en slutuppgift. Tekniken och förutsättningarna måste
finnas på plats redan när kursen startar. Kollegialt lärande behöver även ske
på skolan på APT och annat. Möjlighet att testa verktyg och tjänster
tillsammans, inte bara prata.
Från kommunhåll krävs även att det finns lösning för
trådlöst nät, kunna skriva ut från iPad, hantering av iPad med
manegeringsverktyg och att systemen fungerar även när det blir fler digitala
enheter i skolorna. Kommunen måste även ansvara för att ordna en molntjänst så
att lärarna har möjlighet att göra rätt kring att spara och dela material med
eleverna.
Det efterfrågas en likvärdig hantering när man köpter iPads
från IT-enheten och även tillgång till teknisk support på alla digitala
verktyg, även iPad och Smartboard.
Elevers kompetens kring datoranvändande diskuterades också.
Vi konstaterade att man ofta hör om hur eleverna kan så mycket kring dagens
teknik och internetkulturen men att det till stor del är ett ytflyt. De har
stora kunskaper inom sociala medier och spel av olika slag, men kanske inte
lika stor kompetens när det gäller ordbehandling informationssökning och
källkritik. Här blir skolan viktig! Vi behöver ge eleverna verktyg för att
hantera grundläggande ordbehandling och annat redan från de tidigare åldrarna
för att de ska ha möjlighet att till fullo använda de digitala verktygen som
just effektiva verktyg i de högre åldrarna där de förutsätts ha den kompetensen.
ALLA elever ska ha tillgång till digitala verktyg i
undervisningen, inte bara vissa elever eller vissa skolor!
Tack för ett mycket trevligt och framåtsträvande möte och
tack Henrik för fikat!
Preliminär tid och datum för nästa möte är den 16 september
kl 14.30-16.30 på Jurslaskolan. Beslutad tid och datum kommer att läggas ut på
bloggen i början av höstterminen. Håll utkik!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar