Utbildning - Digital Agenda för Norrköpings kommun

Under våren 2014 påbörjades arbetet med att göra en Digital agenda för Norrköpings kommun. Den Digitala agendan är en strategi för att ta till vara alla de möjligheter som digitaliseringen erbjuder. IT i skolan kommer att ha ett eget avsnitt i agendan. Under våren 2015 startar Lärande IKT, på uppdrag av Utbildningskontoret, upp en referensgrupp för att ta del av framtidsvisioner och idéer som finns i våra olika verksamheter.

I den här bloggen kommer vi fortlöpande att lägga upp anteckningar och länkar från våra referensgruppstillfällen. Det blir ett led i att synliggöra vårt arbete för framtidens digitala lösningar.

fredag 8 maj 2015

Referensgrupp Förskolan 20150507

Den här gången var på på Fockens förskola. Vi började med att se en film som Fockens förskola gjort tillsammans med barnen. De har fotat varandras ögon och satt ihop till en film i iMovie. En härlig idé! Man kan samtala vidare kring filmen, vems är ögonen, hur ser ögonen ut?


Appknapp – peka, lek & lär i förskolan

Vi reflekterar över rapporten men även andra tankar dyker upp under samtalet.

I dagsläget ligger det mycket normer i hur väl vi kan kommunicera via tal. Vi behöver omvärdera det talade språket, det finns så många fler uttryckssätt.
Det sociala samspelet är väldigt intressant kring lärplattan. Tom de allra yngsta barnen hjälper varandra även om de inte har talet. Kroppsspråk fungerar bra som kommunikationsmedel. De barn som inte själva aktivt arbetar med lärplattan lär av att iaktta kompisarna.

Apparna som fångar barnen intresse har en tydlig struktur, det händer just ”här”, fokus läggs på skärmen. Positiv respons som ljud och bild håller barnens intresse kvar i appen. De yngre barnen vill ha ljudbaserade teckensystem och de äldre barnen vill ha det mer bildmässigt.
Enheterna har blivit mer kritiska mot appar, för köpte man allt. Viktigt att vi erbjuder barnen bra appar! Det är stor brist på appar om värdegrund och socialt samspel. Man måste ha ett åldersmässigt tänk så att barnen ges möjlighet att förstå innehållet i appen. Viktigt att pedagogen finns med hela tiden och att det finns ett pedagogiskt tänk i det man gör.
Lärplattan ska finnas tillgänglig och lättåtkomlig i verksamheten. En bra idé är att en specifik lärplatta bara ska användas till arbete med värdegrundsfrågor. När man tar den lärplattan så är det just värdegrunden som är temat i den. Hyllans förskola använder sig av teckenappar som hjälp för hörselskadat barn. Brister finns i apparna där mycket är auditivt, ordet gul tecknas och gul uttalas samtidigt. Det hade varit bra att även förstärka tecknet visuellt med gul.

Lärplattan ska inte införas istället för någonting annat i verksamheten utan den ska vara ett komplement. Det är viktigt att ställa sig frågan varför man skaffar sig lärplatta.
Lärplattan är ett multiverktyg, den blir det man gör den till, ex vis en kassaapparat, fågelbok eller förstoringsglas.

Stort önskemål finns om trådlöst nätverk! Mycket svårjobbat bl. a när man ska uppdatera större appar. Man kan inte alltid bära med sig lärplattorna hem och uppdatera dem på sin fritid. Ett besök på skola med edu-nätet är ett alternativ men när hinner man med det? Kan en router vara ett alternativ tills det trådlösa nätverket har byggs ut? I dagsläget är utbyggnaden stoppad.

Många kan uppleva det som en rädsla att barnen kan mer än oss, men vänd på det, se det som en vinst istället. Utforska och samarbeta tillsammans barn och vuxna.

Framtidsdrömmar just nu:

  • En portabel, smidig och väldigt liten projektor som snabbt kan kopplas till lärplattan. Tänk att just här och nu kunna visa storbild oavsett var man befinner sig.
  • En stor lärplatta där många barn kan samarbeta.
  • En interaktiv tavla på förskolan.
  • Molntjänst för lagring av material!

Det finns en förskola i Härryda som har en Apple TV på varje avdelning. Det barnen filmar på lärplattan visas i realtid på tv. ”Gissa platsen där jag filmar just nu”.

Längtan är stor efter en molntjänst. Man ser framemot en smidig samverkan mellan hem och skola via molnet, lätt att dela med sig. I och med att man har övergått till en digital portfolio har man fått barnen mer delaktiga. Finns det då en risk att barnen förlorar sina röster när den pedagogiska dokumentationen äger rum digitalt mellan förskolläraren och föräldrarna? Vi tror inte det, använder vi barnens material så kommer deras röster fram.

Mycket viktigt att lärplattan inte bara blir en spelmaskin, vi måste visa  möjligheterna att t.ex. dokumentera med den.

1 lärplatta/10 barn känns i dagsläget som en bra fördelning. Om varje barn skulle ha en egen lärplatta i förskolan tror vi att det viktiga samspelet skulle försvinna.
Vimpel har  idag 6 lärplattor på 35 barn. Det finns tre lärandegrupper med 10-12 barn i varje grupp. Varje lärandegrupp har en lärplatta som följer gruppen för dokumentation.

Vi hann även med lite bloggprat. En del förskolor bloggar och det är viktigt med tydliga riktlinjer för bloggandet, vad ska publiceras? Vad ska vi fotografera, är det bara händer och görandet?

Bokens betydelse är viktig att hålla kvar vid. Förskolebiblioteket är på framfart.

Facebookgruppen "iPads i skola och förskola" firar det stora antalet medlemmar genom att släppa e-boken  iPad i skola och förskola (Lena Gällhagen, Tessan Åkerblom)

Vi som sågs idag var Birgitta, Susanne, Pia, Bettan, Johanna och Leena. Nästa träff blir efter sommaren och då ses vi på någon av förskolorna i Hageby. Mer information kommer här i bloggen.

Vid pennan
Leena




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar