Utbildning - Digital Agenda för Norrköpings kommun

Under våren 2014 påbörjades arbetet med att göra en Digital agenda för Norrköpings kommun. Den Digitala agendan är en strategi för att ta till vara alla de möjligheter som digitaliseringen erbjuder. IT i skolan kommer att ha ett eget avsnitt i agendan. Under våren 2015 startar Lärande IKT, på uppdrag av Utbildningskontoret, upp en referensgrupp för att ta del av framtidsvisioner och idéer som finns i våra olika verksamheter.

I den här bloggen kommer vi fortlöpande att lägga upp anteckningar och länkar från våra referensgruppstillfällen. Det blir ett led i att synliggöra vårt arbete för framtidens digitala lösningar.

Digital Agenda

Arbetsmaterial - ej beslutat än!
 
1 Högre kvalitet och effektivitet i verksamheten.

1.1 Bättre undervisning i skolan
Skolan och undervisningen är idag beroende av och har fortsatt stora möjligheter att fortsätta utvecklas med hjälp av modern teknik.

Främst handlar det om att utveckla undervisningen och lärandet, inte minst för elever med behov av stöd. Tekniken kan också användas för att underlätta och effektivisera studieadministrationen och kontakten med vårdnadshavare. Även i Skollagen beskrivs modern teknik som en rättighet för eleven och det förutsätts att alla i skolan får lära sig att använda tekniken som ett verktyg för kunskapssökande, kommunikation, skapande och lärande.

Användandet av modern teknik i skolan är på nationell nivå ett högt prioriterat område. Sveriges Kommuner och Landsting har i sin handlingsplan för eSamhället skapat ett eget programområde "Skolan och lärande" och driver flera nationella initiativ som kommunerna kan dra nytta av. Arbetet står dock inför en rad utmaningar både på nationell nivå och för Norrköpings kommun:
Klyftorna mellan olika skolor ökar. Vissa skolor har satsat på kompetensutveckling och verktyg och ligger långt framme medan andra knappt har börjat. I Norrköping upplevs skillnaderna mellan skolorna som stora och det finns behov av att arbeta med frågor som likvärdighet, gemensamma plattformar och gemensamma satsningar. Arbetet är viktigt inte minst för att alla elever skall få samma möjlighet till bra undervisning men även för att alla skolor skall ha samma möjlighet att attrahera och motivera lärare och minska sin administration. Gemensamma satsningar leder förhoppningsvis även till en minskad resursförbrukning och ökat kunskapsutbyte.

Teknik och verktyg räcker inte. Flera studier* har pekat på att det är lärarnas kompetens och teknikens användning i pedagogiken som har möjlighet att ge resultat. En utmaning är därför att kunna öka kunskapen om hur tekniken bäst används för att förbättra mål och resultat. Här krävs det kompetensutveckling och stöd för både lärare och ledare.

Samsyn och styrning behöver förbättras. Trots att den moderna tekniken har en stor påverkan på hela verksamheten är det ofta de med förståelse och intresse för teknikfrågor som har störst påverkan på beslut. För att arbetet ska bli lyckosamt måste det finnas en samsyn mellan pedagoger, ledare och politiker om vad som behöver göras och på vilket sätt det ska ske. Området måste även hanteras som en ledningsfråga med tydliga riktlinjer, prioriteringar och uppföljningar av resultat.


För att skapa en bättre undervisning i skolan avser kommunen att:

  • Göra insatser för att öka likvärdigheten och samordningen mellan olika skolor avseende möjlighet att använd teknik för pedagogisk och administrativ utveckling.


  • Göra insatser för att öka kompetensen kring hur tekniken bäst utnyttjas i pedagogiken.

  • Öka samsynen av vad som behöver göras och skapa en tydligare styrning av området för att öka effektivitet och måluppfyllnad.