Utbildning - Digital Agenda för Norrköpings kommun

Under våren 2014 påbörjades arbetet med att göra en Digital agenda för Norrköpings kommun. Den Digitala agendan är en strategi för att ta till vara alla de möjligheter som digitaliseringen erbjuder. IT i skolan kommer att ha ett eget avsnitt i agendan. Under våren 2015 startar Lärande IKT, på uppdrag av Utbildningskontoret, upp en referensgrupp för att ta del av framtidsvisioner och idéer som finns i våra olika verksamheter.

I den här bloggen kommer vi fortlöpande att lägga upp anteckningar och länkar från våra referensgruppstillfällen. Det blir ett led i att synliggöra vårt arbete för framtidens digitala lösningar.

måndag 18 maj 2015

Referensgrupp grundskola 7-9 20150507

Vid detta tillfälle på Navestadskolan diskuterade vi boken Att förändra skolan med teknik: bortom "en dator per elev" av Åke Grönlund. Mycket av innehållet kommer av erfarenheterna från projektet Unos Uno som under åren 2011–2013 arbetat systematiskt med att utveckla skolan med hjälp av informations- och kommunikationsteknik (ikt).
Vår referensgrupp består av rektor/pedagoger från en till en-enheter och pedagoger från enheter som ännu inte arbetar på detta sätt.
För att underlätta en eventuell utökning av en till en-enheter i Norrköpings kommun så är det viktigt att en rad punkter förbereds. Det är dagens en till en-enheter som delar med sig av de erfarenheter de samlat på sig under de 3 år som de arbetat på detta sätt.

  • Viktigt att infrastrukturen är väl förberedd på de nya enheterna, nätverk mm. Just detta har varit ett problem tidigare på de enheter som arbetat med en till en, men nu blivit betydligt bättre
  • Vi pratade om GAFE. Det första informationsmötet hölls den 11/5 på Djäkneparksskolan. Under våren kommer det att hållas GAFE-inspiratörsutbildningar. Vill man gå denna utbildning och arbetar på en enhet som idag inte har en till en så går det bra att ta kontakt med Mikael Pedersen på Djäkneparksskolan, Sara Ahlén på Ektorpsskolan och Patrik Sandsveden på Borgsmoskolan.
        Djäkneparksskolan 20/5, 12/6 och 15/6 kl 12.30 – 16.00
        Ektorpsskolan den 12/6 och 15/6 kl 13.00 - 17.00
        Borgsmoskolan den 12/6 kl 8.30 – 14.00

  • Det diskuterades även hur arbetssätten förändrats på en till en-enheterna. Det går bra att göra liknande förändringar på enheter som inte har en till en idag. Alla pedagoger har personaldatorer och interaktiva tavlor, kanoner mm finns ju på nästan alla enheter. Det viktiga är att nyttja de digitala verktyg som finns och tänka om i undervisningssättet
  • Finansiering togs också upp. De kommuner som ingått i Unos Uno projektet har stått för en del av kostnaderna under 3 år och sedan inget. På samma sätt finansierades personaldatorerna i vår kommun. Det blir mycket svårare för enheterna att få en överblick av kostnaderna med denna finansiering, bättre att enheterna får ta hela kostnaden direkt. Det bästa vore om kommunen tog hela kostnaden men detta är inte realistiskt.
  • När man startar med en till en-konceptet ökar pedagogernas arbetsbelastning mycket.
  • Eleverna tycker att en till en-konceptet är bra även om de positiva svaren minskat något i år. Det blir mycket tydligt vad eleverna gjort och inte gjort.
  • Vi pratade om de faktiska kostnaderna för en till en-satsningen inte bara själva datorinköpet utan även allt som tillkommer. I rapporten sa man att den verkliga kostnaden var 3-5 gånger högre än själva datorkostnaden.
  • Rektorns roll är viktig när man startar upp arbetet med en till en. Viktigt att sätta upp mål och se till att de följs och att alla pedagoger är med på tåget.
  • En effekt man märkt på Ektorpsskolan efter tre års arbete med en till en är att pojkar med utländsk bakgrund har höjt sina meritvärden, men detsamma gäller inte för flickor i samma kategori. En annan effekt är att elever kan redovisa saker på andra sätt än att stå och läsa högt framför klassen, detta gör att elever med svårigheter kan göra fina presentationer.
  • En erfarenhet som kom fram från en till en-enheterna var att när man blivit varm i kläderna med detta arbetssätt är det lätt att gå för fort fram vid genomgångar mm. Detta kan vara negativt för elever som behöver mera stöd.
  • Det råder frustration på enheter som inte arbetar med en till en att man inte har tillgång till någon lärplattform idag och att allt tar så lång tid.

Vid pennan: Micke Dahlström

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar